Acer windows mixed reality headset ah101

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Введение

Мы только-только успели привыкнуть к виртуальной и дополненной реальности, а тут появляется Microsoft и начинает мутить воду с её новыми шлемами смешанной реальности. Но постойте, эти шлемы на самом деле представляют собой вовсе не обещанное пересечение VR и AR, Acer Windows Mixed Reality AH101 за $399 — это просто облегчённая и более яркая внешне версия Oculus Rift и HTC Vive (по сравнению с Vive, ещё и более доступная).

Обзор

Нажмите для увеличения

Полагаясь на новую экосистему смешанной реальности от Microsoft, AH101 страдает от недостатка приложений и нестабильного трекинга. Сравнительно недорогая система стандарта plug-and-play с питанием от ПК могла бы стать чрезвычайно привлекательной покупкой, особенно для владельцев устаревших ноутбуков со встроенной графикой. Однако AH101 больше ориентирована не на массовую аудиторию, а на энтузиастов новых технологий, которым не терпится сделать первые робкие шаги в мир VR.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Дизайн: мечта фаната технологий

Как же нам нравятся яркие гаджеты!

Обзор

Нажмите для увеличения

Вместо скромных и откровенно скучных оттенков чёрного, белого и серого, в которых оформлена большая часть современной периферии, почти вся передняя панель AH101 щеголяет шикарным ярко-голубым глянцем. Всё это великолепие пересекает чёрная полоса, зажатая между логотипами Acer и Windows Mixed Reality — не ней установлены две следящие камеры. На верхней и нижней панелях вокруг маски, прижимаемой к лицу, расположены вентиляционные решётки, обеспечивающие комфорт при длительном использовании устройства.

Сам шлем и его оголовье соединены чёрным шарниром, позволяющим откидывать вверх лицевую панель устройства в моменты, когда вам захочется осмотреться в реальном физическом мире.

Обзор

Нажмите для увеличения

Регулируемое оголовье с подкладкой выполнено из чёрного матового пластика, за исключением голубого колёсика по центру. Внутри шлема установлена крепящаяся на “липучке” съёмная поролоновая маска, в глубине которой видны блестящие линзы.

Обзор

Нажмите для увеличения

Чтобы максимально упростить использование шлема AH101, в Acer оснастили его всего двумя кабелями: комбинированным аудиокабелем и четырёхметровым кабелем со входами USB 3.0 и HDMI 1.4/2.0, которые закреплены с правой стороны шлема с помощью тонкого чёрного кольца из пластика.

При габаритах 185,4 x 35,6-119,4 х 25,4 мм и массе 171 г (с батареями), AH101 намного меньше и легче, чем Oculus Rift (215,9 х 170,2 х 101,6-127 мм и 476 г) или HTC Vive (188 х 127 х 88,9-127 мм и 561 г).

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Удобство использования

Нашему редактору прекрасного пола шлем Acer AH101 особенно понравился тем, что в него можно без проблем пропустить длинные волосы: поскольку у шлема нет верхнего ремешка, достаточно продеть волосы через широкое отверстие. В случае с Rift или Vive приходится изобретать разные изощрённые способы, в зависимости от причёски.

Обзор

Нажмите для увеличения

Поскольку Acer AH101 очень лёгкий, его можно безболезненно носить в течение часа и больше. У регулируемого оголовья есть толстая мягкая плюшевая подкладка, как бы заключающая голову в объятья. Эта прокладка имеет защиту от пота, что весьма полезно, поскольку после длительного использования передняя часть шлема слегка нагревается. Как и у PlayStation VR, у AH101 сзади есть большой вращающийся регулятор оголовья: если крутить его вправо, то шлем будет плотнее прижиматься к голове, если крутить влево, то прижим ослабнет.

Но больше всего в Acer AH101 нам понравилась маска, откидываемая кверху. Поначалу это кажется неважным — до тех пор, пока вам не потребуется что-то найти в реальном мире, не снимая всю эту конструкцию с головы. Благодаря шарниру большого размера фронтальная часть AH101 откидывается с уверенным щелчком и надёжно фиксируется в верхнем положении.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Технические характеристики

Шлем Acer AH101 оснащён ЖК-панелью размером 73,66 х 50,8 мм, обеспечивающей разрешение 1440 х 1140 точек для каждого глаза и угол обзора 100 градусов. В Vive и Rift установлены OLED-матрицы (86,36 х 50,8 мм) 2160 х 1200 пикселей, выдающих разрешение 1080 х 1200 для каждого глаза и более широкий угол обзора 110 градусов. В шлеме PlayStation VR установлен 5,7-дюймовый (144,78 мм) RGB OLED-экран с разрешением 1080 х 960 пикселей и углом обзора 100 градусов.

Обзор

Нажмите для увеличения

Что касается частоты обновления (количества кадров в секунду), то AH101 способна работать на частоте 90 Гц при подключении к системой с дискретной видеокартой через порт HDMI 2.0. Частота обновления падает до 60 Гц при работе с интегрированной графикой и портом HDMI 1.4. Во многих случаях 60 Гц обеспечат вполне приемлемое впечатление от виртуальной реальности, но не настолько плавную картинку, как при 90 Гц. Rift и Vive работают только на частоте 90 Гц, а PlayStation VR поддерживает частоту 90 Гц для игр с виртуальной реальностью и 120 Гц для контента без элементов VR, например, фильмов.

В отличие от большинства конкурентов, для создания виртуальной магии Acer AH101 не нужны многочисленные настенные датчики. Их заменяют две камеры “рыбий глаз” на передней панели, которые служат для внешнего трекинга и позволяют совершать виртуальные прогулки без внешних датчиков. Как и в Rift, Vive и прочих подобных системах, в AH101 есть встроенные гироскоп, акселерометр и магнитометр, обеспечивающие трекинг позиционирования с шестью степенями свободы. Это означает, что система будет точно отслеживать движения вашей головы — по крайней мере, в теории.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Настройка

Основная часть настроек Acer AH101 производится автоматически в режиме plug-and-play. После подключения шлема к игровому ноутбуку Acer Predator Triton 700 через HDMI и USB 3.0, мы получили уведомление, которое гласило, что для использования этого устройства нам нужно обновить систему до Windows Fall Creators Update. После обновления начался собственно процесс установки, занявший 5-7 минут, который заключался в пошаговом выборе настроек в мастере. Перед установкой запускается проверка характеристик вашего компьютера, чтобы удостовериться в его совместимости.

Затем настало время настройки контроллеров. После их включения придётся снять крышку батарейного отсека, чтобы добраться до кнопки спаривания. Немного неудобно, но если вы не хотите, чтобы контроллеры случайно отключились во время игры, то это совершенно правильное решение.

После сопряжения перед вами встанет выбор, как вы будете играть: сидя или стоя. Вас попросят взять шлем и нажать кнопку Сenter в настройках. Затем нужно будет нажать кнопку Trace, чтобы шлем смог отследить границы игровой области. Всё, теперь вы готовы погрузиться в виртуальную реальность по версии Microsoft. А она не так уж и плоха.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Совместимость

Чтобы добиться наилучших результатов (т.е. работы с частотой обновления 90 Гц), ваш ноутбук или десктоп должен отвечать некоторым минимальным требованиям. Вам потребуются: последнее обновление Windows 10 Fall Creators Update, не менее 16 Гбайт оперативной памяти, дискретная видеокарта не хуже Nvidia GTX Geforce 965M или AMD Radeon RX 460, порт HDMI 2.0 или DisplayPort 1.2, а также порт USB 3.0. В настольном ПК должен быть установлен как минимум процессор Intel Core i5 шестого поколения, а в ноутбуке — Intel Core i5 седьмого поколения с технологией Hyper-Threading. AH101 будет работать и на системах с интегрированной графикой и портом HDMI 1.4, как Asus VivoBook Flip 14, но с пониженной частотой обновления 60 Гц.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Контроллеры

Шлем Acer AH101 комплектуется двумя контроллерами, напоминающими что-то вроде портативных диско-шаров. Особенности дизайна, особенно массивные кольца на вершине каждого контроллера, заставляют вспомнить куда более лёгкие и изящные контроллеры Oculus Touch. Однако здесь речь об элегантности не идёт. Кольца усеяны белыми светодиодами, которые призваны помочь встроенным в шлем камерам отслеживать движения рук.

Обзор

Нажмите для увеличения

Та часть контроллера, которую вы держите в руке, вполне удобна. Размеры устройства подобраны с таким расчётом, чтобы вы без проблем могли нажимать на все кнопки. На верхней части рукоятки контроллера расположен кликабельный тачпад, у которого есть масса применений, в зависимости от запущенной игры или приложения. Там же установлены аналоговый стик и кнопка Menu. Кнопка Windows находится на рукоятке ниже кнопки Menu — она предназначена для выхода в “базовый мир”. В зависимости от того, какой контроллер у вас в руках, триггер Grab попадает точно под большой палец, а спусковой крючок — чуть ниже указательного.

Обзор

Нажмите для увеличения

Во время тестирования у нас не возникало проблем с телепортированием в нужное место с помощью одного из тачпадов или со спуском курка в Superhot VR или Ghostbusters. Когда возникала необходимость поднять пистолет или сюрикэн, сильное, но мягкое нажатие на триггер Grab заставляло почувствовать, что ты действительно берёшь реальный объект.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Интерфейс

У каждого шлема виртуальной реальности есть так называемый “базовый” или “домашний” мир, и AH101 не исключение. Когда вы надеваете шлем стандарта Microsoft MR, но попадаете в “базовый мир” Cliff House — довольно абстрактное строение с белыми стенами, обставленное мебелью, которую можно при желании передвигать. Виды национального парка Маунт-Рейнир довольно резко наложены на ярко-голубое небо, тёмно-синий океан и пронзительно белые стены.

На нескольких стенах расположены виртуальные окна в некоторые приложения Microsoft, включая Edge, Store, Hologram и Skype. В помощью контроллеров можно изменять размеры окон или переносить их в другие места простым кликом. Нажатие кнопки Windows на любом из контроллеров вызывает небольшое Start Menu, имитирующее плитки на ПК под управлением Windows.

Нас приятно удивил тот факт, что виртуальная клавиатура Microsoft, немного неудобная в других случаях, оказалась столь полезной в VR, особенно для ввода паролей при двухфакторной аутентификации. Она не заменит физическую клавиатуру, поскольку вам нужно указывать на каждую букву и кликать по ней, но она вполне годится для написания короткой записки или письма.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Визуальные впечатления

Несмотря на то, что в Acer AH101 используются линзы более высокого разрешения, чем у Vive или Rift, мы обнаружили, что выводимое на них изображение не столь чистое и резкое, как у конкурентов. Это факт, если не брать в расчёт PlayStation VR или мобильные VR-шлемы вроде Samsung Gear VR и Google Daydream View. К примеру, линиям в Fantastic Contraption не хватало чёткости, которая есть в Vive и Oculus.

Обзор

Нажмите для увеличения

При быстром повороте головы возникает эффект замыливания изображения. Кроме того, несмотря на установку довольно большого игрового пространства, шлем частенько делает его меньше, чем вы рассчитывали. Ещё один повод для расстройства — слишком вялые реакции на движения контроллеров. За быстрыми движениями рук Acer AH101 просто не поспевает. При этом мы много раз оставались вообще без конечностей. Это случалось, в частности в Superhot VR, когда мы даже не могли взять оружие для защиты от атак.

Есть огромная разница между геймплеем при частотах обновления 90 и 60 Гц. В играх Superhot VR и Space Pirate Trainer ноутбук Acer Predator Triton 700 при частоте 90 Гц обеспечил плавные движения и трекинг с более ясной картинкой. Но когда мы включили VivoBook Flip 14 со встроенной графикой, то столкнулись с торможением картинки и заметно более грязным изображением. 60 Гц достаточно, например, для просмотра 360-градусного кино в Jaunt VR, но не более того.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Скажите “привет” Кортане

В отличие от конкурентов, шлемы на платформе Microsoft поддерживают распознавание голосовых команд. Выполнение целого ряда задач вроде выбора объектов в виртуальном пространстве, изменения размеров окон и объектов и запуска приложения можно поручить цифровому помощнику Кортане. Она выполняет и обычные бытовые запросы вроде поиска ресторана или прогноза погоды. С традиционными задачами Cortana справлялась без проблем, но иногда она не могла понять подаваемые команды, даже после смены нескольких гарнитур.

В целом, поддержка Кортаны — это приятная функция, но мы не уверены, что она будет сильно востребована, ведь в ваших руках пара контроллеров, которые работают гораздо быстрее. Кроме того, было бы неплохо, если бы в Microsoft добавили физический образ Кортаны в “базовый мир”, поскольку в играх серии Halo она выступает как виртуальный искусственный интеллект.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Разве это смешанная реальность?

В Microsoft называют Acer AH101 и другие ожидающие своего часа шлемы на этой платформе MR-устройствами или шлемами смешанной реальности. Но являются ли они таковыми? Если коротко, то нет.

Несмотря на то, что у Acer AH101 имеются два фронтальных датчика, они предназначены для отслеживания положения головы и контроллеров, а не для накладывания цифрового медиа на реальный мир. По сути, эти шлемы — просто очередная ступенька на пути к созданию неограниченной виртуальной реальности на базе ПК.

Что касается всех этих устройств, то MR — это просто маркетинговая уловка. Если вы мечтаете о настоящей смешанной реальности, то вам придётся подождать, пока на рынке не появятся потребительские версии HoloLens или Meta 2.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Игры и приложения

Как новичок на рынке VR, Microsoft находится в чрезвычайно неблагоприятном положении из-за ограниченного объёма контента. На данный момент в Windows Store выложено 49 совместимых игр и приложений, многие из которых (включая Аrizona Sunshine, Superhot VR и Dreadhalls) уже доступны в магазинах Oculus и Steam.

Чтобы компенсировать недостаточный объём контента, в Windows Store предлагается несколько приложений для создания 360-градусных видео вроде JauntVR, vTime и LittleStar. Вы также можете скачать приложение Hulu, если вам вдруг захочется посмотреть сериал “Беглецы” в виртуальном кинотеатре.

На сегодняшний день в магазине Oculus можно найти более 2000 совместимых приложений и игр, а для Vive и PlayStation VR доступно более 300 и 100 наименований соответственно. В Microsoft надеются справиться с дефицитом контента, подключившись к Steam Store.

Обзор Acer Mixed Reality Headset AH101 | Выводы

Acer AH101 и все ожидаемые шлемы на платформе Microsoft называются устройствами смешанной реальности, которыми они не являются. Несмотря на наличие пары сенсоров, которые могли бы быть использованы для наложения цифровых изображений на физический мир, в существующей версии реальности от Microsoft нет ничего смешанного. Вместо MR покупатели получают шлем, обеспечивающий хороший эффект виртуальной реальности и несколько дополнительных функций от Microsoft для повышения продуктивности.

Компания Acer просит за Acer AH101 $399 (в США) — столько же, сколько стоит Oculus Rift, но заметно меньше, чем HTC Vive ($599). Комплект PlayStation VR с двумя контроллерами движений и камерой стоит $499 (шлем отдельно продаётся за $299). В случае с Acer AH101 вы получаете значительно более лёгкий и простой в установке шлем, чем у конкурентов. В качестве бонуса идёт возможность использования шлема с не самыми мощными системами.

К сожалению, по качеству изображения и трекинга Acer AH101 уступает Rift и Vive, в которых реализованы более совершенные технологии. Вы также ограничены чрезвычайно скромным набором доступных приложений — пока не реализована обещанная совместимость с Steam VR. Это значит, что, за исключением простоты подключения и совместимости со встроенной графикой, вы по сути платите за бюджетный продукт. Конечно, это замечательно, что его можно использовать с ноутбуком за $300, но всё-таки наслаждаться виртуальной, дополненной и смешанной реальностями стоит на максимально возможном уровне качества.

В целом, Acer AH101 — это неплохой выбор для владельцев недорогих ноутбуков, у кого нет места для использования Vive или Rift, или для тех, кто хочет купить портативную систему VR, простую в настройке. Всем остальным мы советуем накопить сумму побольше и присмотреться к системам более высокого класса.

Достоинства:

  • Лёгкая конструкция, яркий цвет корпуса
  • Совместимость со множеством систем
  • Не требуются внешние датчики

Недостатки:

  • Ограниченный выбор игр и приложений
  • Заметные отличия в качестве изображения в зависимости от мощности системы
  • Стоит столько же, сколько и Oculus Rift

Показаны 1 — 11 из 11 товаров

Показаны 1 — 11 из 11 товаров

Доставка acer ah101 window mixed

  Оформив покупку у нас Вы 100% заберете заказ на почте в самые короткие сроки!
В наше непростое время купить Консоли ПК VR гарнитуры из-за рубежа что-либо не так просто, однако мы знаем как это сделать и с легкостью организуем доставку и почтовую пересылку различных грузов по всей России.
Мы хорошо знаем, какие на данный момент действуют санкции и подскажем Вам все нюансы, чтобы не терять время и деньги.
На этой странице указаны особенности и техническая спецификация различных Консоли ПК VR гарнитуры. Доставка бесплатна, а цена (указана в рублях) на все товары на нашем сайте окончательна (все платежи и пошлины уже включены). Это значит, что доплачивать при получении посылки не нужно.
Страхование всех посылок является гарантией получения заветного груза, а грамотные специалисты помогут Вам купить acer ah101 window mixed без особых проблем и получить только положительные эмоции от общения с ними.
Вы также можете воспользоваться нашим каталогом для поиска других наименований (более 300 миллионов наименований Консоли ПК VR гарнитуры со всего мира), которые мы тоже можем заказать для Вас. Уже более 90 000 (девяносто тысяч) человек оценили удобство работы с нашей компанией.

Купить acer ah101 window mixed

  Если Вы ищете сайт, где можно найти и приобрести acer ah101 window mixed то Вы попали по адресу! У нас можно купить с доставкой по России.
Все посылки, заказываемые через нашу компанию, застрахованы и это 100% гарантия получения товара. Квалифицированная служба поддержки поможет Вам, проконсультирует по потребительским свойствам, что позволит получить только радость и хорошие эмоции от покупки.
Если Вы пролистаете страницу Выше, то найдете таблицу, где указаны все технические характеристики и особенности Консоли ПК VR гарнитуры.
Доставка в Ваш город бесплатна, а ценовое предложение указанно в рублях (на все товары содержащиеся в нашем огромном каталоге) — окончательна (доплата при получении заказа на почте не потребуется).
Мы занимаемся доставкой товаров из-за рубежа уже более 15 лет и имеем огромный опыт в этом деле.
Мы уверены, что купим выбранный Вами товар и сделаем его пересылку до Вас быстрой и безопасной (без затягивания сроков).
Воспользуйтесь нашим онлайн каталогом, чтобы найти другие интересные предложения т.к. в нем находится больше чем 300 000 000 лотов со всего мира.

Гарантия на acer ah101 window mixed

   Купив у нас Вы гарантированно получите свою покупку как в описании и в самые короткие сроки! Мы организуем доставку по всей России.
Вы также можете воспользоваться нашим каталогом для поиска других товаров (более 300 миллионов предложений со всего мира), которые мы тоже можем заказать для Вас.
Мы предлагаем супер цену на acer ah101 window mixed в категории Консоли ПК VR гарнитуры, а также Вы бесплатно получаете возможность воспользоваться нашей расширенной программой защиты покупателя и бесплатной доставкой. Цена указана в рублях на все товары в этой категории окончательна.
Все заказы застрахованы на 5 000 000 (пять миллионов рублей) в СК «Гелиос».

Случайный отзыв о нашей работе

   Я от всей души признательна всем работникам службы доставки Sndle!!!В наше не стабильное время. когда сплошь обман и невыполнение обещаний, эти ребята реально работают на совесть!Заказывала солнечную панель,штука не дешевая,ждала 3,5 месяца и даже (что уж там скрывать -истерила)считая,что точно кинут и не доставят.Но ошибалась.Панель пришла в отличном состоянии!!!Спасибо вам ребята за труд и терпение!. Автор Эльвира Юрко. Дата 2022-05-14. Населенный пункт: г.Иваново

×

Сейчас вы находитесь в городе Москва

Выберите город, в который Вы хотите осуществить доставку


Доставка в
город Москва
: 3 июля

Основные характеристики

Товар из США

Доставим в Ваш город

Артикул:404279451242

Продавец:
comprem
(19406)

Местонахождение:Dee Why, AU

Доставка до склада в США
10460 ($96.51)

Гарнитура Acer Mixed Reality Set AH101 H7001 Контроллеры C701 — купить с доставкой в Россию и СНГ

Гарнитура Acer Mixed Reality Set AH101 H7001 Контроллеры C701 можно купить в нашем интернет-магазине с доставкой из Dee Why, AU в Россию и страны СНГ по цене 35890 руб.
Все товары из
категории «Шлемы виртуальной реальности» доставляются в соответствии с обозначенными правилами в разделе «Доставка».

Если у вас возникли вопросы по товару, оплате, гарантии или доставке до вашего населённого пункта — Закажите обратный звонок!.

Приобретая товар «Acer Mixed Reality Set AH101 Headset H7001 Controllers C701» через SHOPOZZ, вы можете быть уверенны в том, что получите качественный продукт, предназначенный для продажи в Dee Why, AU.

Смотрите нас на

Секретные промокоды и доступы к зарубежным распродажам в нашей полезной рассылке

Вы успешно подписаны на рассылку!

Microsoft’s ‘Windows Mixed Reality’ platform has finally landed and the first batch of supported VR headsets are hitting the streets. I toured around the new Windows Fall Creators Update—which builds AR and VR support deep into the OS—with the Acer Mixed Reality Headset.

As usual, we’ll start with a general summary up top, and then expand into a deep dive further down. It’s worth noting that majority of this first batch of ‘Widows Mixed Reality’ VR headsets are built around a nearly identical lens/display/tracking camera foundation (which we understand to have stemmed from a Microsoft reference design). From that foundation, Microsoft’s partners, including Acer, have built the external look and feel of the headsets. So when it comes to specs and tracking performance, you can expect the headsets from Acer, Dell, Asus, HP, and Lenovo to be very similar.

The one major exception is Samsung’s Odyssey Windows VR headset which appears to have taken a more custom approach with unique lenses, displays, and integrated audio. Our hands-on preview of the Odyssey is here, and we expect to do a full review in time (though it doesn’t launch until early November).

Photo by Road to VR

Right up front here I want to dispel any confusion that Microsoft has seeded with their non-conformist use of the term ‘Mixed Reality’. Although the Acer ‘Windows Mixed Reality’ VR headset has cameras on the front—the sort you might expect would provide pass-through video for augmented reality—actually none of these first Windows Mixed Reality headsets do any form of augmented reality, they are VR headsets through and through. The confusion comes from Microsoft using ‘Mixed Reality’ as an umbrella term to describe a spectrum of AR and VR technology. So while these VR headsets don’t support AR (which many people call mixed reality), Microsoft is saying their platform does. Now that that’s out of the way…

With the launch of a range of VR headsets and the deployment of the Fall Creators Update, Microsoft has orchestrated an impressive initial take on immersive computing and VR-enabled Windows.

With regards to Acer’s first tethered VR headset (the AH101), there’s notable pros and cons that may tilt the scale one way or the other depending upon which things you value the most. Setup is truly a breeze with native support under Windows 10 and no external sensors required for tracking. Microsoft’s inside-out head tracking is top-notch, and while the motion controllers are useable (clunky ergonomic design notwithstanding), they might not make the grade for hardcore gamers or content creators demanding the most robust hand input.

Photo by Road to VR

The clarity looking through the lenses is a moderate step forward with improved sharpness and a reduced (but still visible) screen door effect. The ability to flip-up the visor to interact with the real-world without removing the headset is a big plus, but there are some ergonomic annoyances (including no integrated headphones or microphone, and a design which makes it difficult to stay in the sweet spot of the lenses) that prevent the headset from being the a clear-cut winner.

All-in-all, the net result of the headset doesn’t manage to break into ‘next-gen’ territory, but instead feels like reasonable competition to what’s come before. Price is critical to the equation, especially now that the Rift’s price matches the $400 price of the Acer Windows VR headset. Looking at the headsets alone, early-adopters are likely to have a tough choice on their hands, but the Rift has the overwhelming lead on content for now (though between forthcoming Steam support and the possibility of Revive unlocking Oculus games for Windows VR headsets, things could change rather quickly).

When it comes to using the headset, the ‘Cliff House’ is the Windows VR equivalent of the desktop, a virtual space where you can place icons for immersive apps, and run traditional Windows applications as floating windows that can be placed around the environment as you desire. Having a ‘place’ to return to between diving into immersive apps, and one in which you can do traditional computing tasks (like browsing the web, downloading new apps, watching movies, etc), feels quite natural.

The space and its functions feel largely polished and stable, but the UX design is understandably clunky (and likely will be for some time, as the whole of the AR/VR industry matures the design language of immersive computing) but the foundation that Microsoft set for the future shouldn’t be underestimated. If the company can stick it out and nurture their investment while VR’s user base grows, they will have something significant on their hands.

Captured by Road to VR

However, Microsoft has much catching up to do in the VR app department, with a mere 47 immersive apps available for their platform at the time of writing, and only three or four of VR’s most recognizable hits. Support for Steam’s VR library has been promised (and is much needed), but early adopters will need to wait until this December to get access.

– – — – –

Acer Windows VR Headset In-depth Review

Table of Contents

  • Hardware
    • Display & Lenses
    • Headset Design & Ergonomics
    • Controller Design & Ergonomics
  • Setup & Experience
    • Speedy Setup
    • Head Tracking
    • Controller Tracking
  • Immersive Operating System
    • A Huge Content Gap (for now)

Note: This review is based on hardware meeting the Windows Mixed Reality ‘Ultra’ specification which has the headset’s display running at 90Hz. The Windows VR headsets can also operate on a much lower minimum specification, which runs the display at 60Hz, though we haven’t tested that mode in-depth yet. Details on ‘Ultra’ vs. minimum spec here.

PSA: All of the Windows VR headsets launching this month require a bluetooth 4.0 connection for the Windows VR Motion Controllers. Many desktop computers don’t have bluetooth built in; we picked up this bluetooth adapter [Amazon] which has worked flawlessly.

Hardware

Display & Lenses

Photo by Road to VR

As the least expensive offering in the Windows VR headset lineup at $400 (with bundled controllers), Acer’s first VR headset packs a display with a claimed 1,440 × 1,440 per-eye resolution and ~100 degree field of view. There’s a notable increase in sharpness compared the Rift and Vive’s 1,080 × 1,200 per-eye resolution.

The ‘screen door effect’ is reduced but still visible, perhaps partly owed to the LCD display which in some ways has a more uniform screen door structure than the PenTile subpixel layout of the Rift and Vive. When combined with the excellent lack of mura (inconsistencies in color and brightness from one pixel to the next) though, the net effect is a reasonable step up in clarity, but not something many would call ‘next-gen’. LCD displays aren’t exactly typically known for fast pixel switching times, which makes it harder to make use of low-persistence to reduce ghosting; quick head movements reveal quite a bit of ghosting when combined with high-contrast scene elements, but it isn’t so bad that you’re likely to notice it much unless you’re looking for it; saccades hide this artifact quite effectively.

When it comes the lenses, we’re looking at Fresnel with medium grit ridges (between the Rift {fine} and the Vive {coarse}); expect to see god ray artifacts in high contrast scenes. The headset makes it easy to get your eyes very close to the lenses (but not so easy to keep them there, more on that below) which results in a field of view which falls well into the same class as the Rift & Vive.

Headset Design & Ergonomics

Photo by Road to VR

The headset’s design and materials inspire more of a practical/toy feel than a premium product. The visor feels solid enough, though the head mount that holds it in place feels somewhat flimsy at its thinnest parts. For its plastic feel though, the Acer Windows VR headset is quite light and comfortable for long-term use. It’s well-balanced and even after more than an hour of continuous use I didn’t get that usual feeling of having a brick hanging off the front of my face.

Unfortunately the particulars of the design mean it can be difficult (borderline frustrating) to keep your eyes in the small sweet spot of the lenses. It feels as if the headset’s fit was designed without consideration of the weight of the cord; its weight essentially means the headset is always off-balance to the right side, necessitating counter-tilting and tightening the headstrap more than you should need to. It seems they should have had the cord come out the center of the back strap.

The lack of integrated headphones is a shame, and feels like a step backward compared to the Rift and the Vive (with Deluxe Audio Strap). You’ll need to plug in your own 3.5mm headphones, or use a wireless pair. This is partly mitigated by the Acer VR headset’s flip-up visor which is on a hinge and can snap into an upward position, letting you easily see the real world without removing the headset. While the head mount didn’t seem to interfere with the geometry of a few different pair of overhead headphones that I tested, the tether routing point is directly over your right ear which means the cable is likely to tug and push annoyingly on larger headphones. It seems earbuds might be ideal for the Acer Windows VR headset.

The tether routing point is directly over your right ear and may put the cables in an awkward spot if you’ve got bulky headphones. | Photo by Road to VR

Being able to flip-up the visor is a huge plus, making it easier to find and manage your headphones, controllers, and tether, and generally reducing the pain point of needing to take off a headset and put it back on every time you need to take a quick action outside of the headset. I would be thrilled to see more headsets follow this trend.

The flip-up visor also makes putting on the headset quick and easy. I found myself starting with the visor in its flipped-up state, putting the lenses right up to my eyes, and then flipping the head mount down behind my head. This approach makes it easy to hone in on the sweet spot of the lenses right off the bat, but as I mentioned before, the headset frustratingly has trouble staying there. I found myself frequently needing to make adjustments to maintain good visual clarity.

On my face at least, the visor creates an excellent seal with no light leak whatsoever. The one downside to this is that the foam around the nose pinches my nose slightly shut, reducing the my usual air intake. It’s a feeling that is incredibly uncomfortable to me after more than a few minutes of use. I promise that, if your face is anything like mine, you will consider just cutting out that section of foam with scissors. A bit of light leak around the nose is worth the feeling of regular breathing capacity.

Controller Design & Ergonomics

Photo by Road to VR

The ergonomic feel of the Windows Mixed Reality controllers makes them come off as a bit of a late addition, and leaves me waiting to go back to Touch or perhaps even the Vive controllers. They’re fairly large and unbalanced, and their big tracking rings are likely to bump into each other during moments of near-field hand interactions. The build quality feels a little cheap, especially the connection from the controller to the tracking ring, which flexes easily and doesn’t inspire much confidence in durability in the event of an accidental drop.

Size comparison of Touch (left) and the Windows Mixed Reality controller (right) | Photo by Road to VR

Both controllers have a trackpad and thumbstick which is an odd choice, and the placement of the pair doesn’t feel quite right for how your thumb naturally wants to rest (right between the two it turns out). The ‘grip button’ is truly a binary click-button, and feels more like an extra button than a ‘grab’. It’s quite small and can be a little awkward to press, depending upon how you’re gripping the controller (which is usually determined by whether you’re primarily using the stick or the trackpad). On the other hand, the trigger is of the squishy variety, though it isn’t clear yet if it is truly analog of not.

Continued on Page 2: Experience »

Tom’s Guide Verdict

The Acer Window Mixed Reality AH101 Headset offers an easy plug-and-play setup and a comfortable design, but it suffers from a small selection of apps, along with some tracking issues.

Pros

  • +

    Colorful, lightweight design

  • +

    Compatible with a large number of systems

  • +

    Doesn’t need external sensors

Cons

  • Apps and games are lacking

  • Noticeable visual difference depending on the system

  • Costs the same as the Oculus Rift

Why you can trust Tom’s Guide


Our writers and editors spend hours analyzing and reviewing products, services, and apps to help find what’s best for you. Find out more about how we test, analyze, and rate.

Just when you were getting used to virtual and augmented reality, here comes Microsoft to muddy up the waters with its new mixed-reality headsets. But hold up, these headsets aren’t actually the promised intersection of AR and VR. In fact, as it stands, the $399 Acer Windows Mixed Reality AH101 headset is a lighter, more colorful take on the Oculus Rift and HTC Vive. (In the case of the Vive, it’s also a less expensive option.)

Reliant on Microsoft’s new Mixed Reality ecosystem, the AH101 is stymied by a lack of apps and spotty tracking. A relatively inexpensive, PC-powered plug-and-play system could be immensely appealing, especially to consumers who have older laptops with integrated graphics kicking about But the AH101 is geared more toward early adopters than mainstream consumers looking to take those first tentative steps into the world of VR.

Design: The bluebird of techiness

My, oh my, how I love colorful tech?

Instead of the demure and frankly boring shades of black, white and gray that most gear is slathered in, the majority of the front of the AH101 is sheathed in a resplendent royal blue. A black strip of plastic sits in the middle, sandwiched by Logos for Acer and Windows Mixed Reality. This middle section of the device houses the pair of tracking cameras. You can find air vents farther back along the face mask at the top and bottom of the device; these help keep you cool during long sessions.

A black hinge connects the actual headset to the headstrap and lets you flip the front part of the device up when you want to briefly check in with the physical world.

With the exception of a royal-blue head buckle set in the center, the adjustable, double-padded headband is made of black-matte plastic. The headset’s interior has removable foam padding attached via Velcro and is accentuated by the gleaming lens inset into the headset.

In an attempt to keep things simple and manageable, Acer equipped the AH101 with just two cables: A combination audio jack and a 13-foot cord with a USB 3.0 and HDMI 1.4/2.0 input are sequestered on the right side of the headset. A slim, black plastic band keeps the cables are in place.  

Measuring 7.3 x 1.4 ~ 4.7 x 1-inches and weighing a mere 6 ounces, the AH101 is much smaller and lighter than both the Oculus Rift (8.5 x 6.7 x 5 x 4 inches, 16.8 ounces) and HTC Vive (7.4 x 5 x 3.5 ~ 5 inches, 19.8 ounces).

Comfort

I’m a fan of the AH101 if for no other reason than that it’s not a battle to get my butt-length hair into the headset. Because there’s’ no  top strap, all I have to do is pull my hair through the wide opening, and I’m done. With the Rift or Vive, I must resort to strategic maneuvering based on my hairstyle.

Because the AH101 is so light, I wore it for more than an hour with no ill effects. The adjustable headband has thick, plush, sweat-proof padding that wrapped my head in what’s tantamount to a soft hug. That moisture resistance does come in handy, as I noticed that the front of the headset can get a bit warm after long periods of use. Similar to the PlayStation VR, the AH101 has a large, rear-mounted knob that’s used to adjust the overall fit of the band — just remember righty-tighty, lefty-loosey, and you should be good to go.

However, my favorite thing about the headset is the flip-up visor. It’s a seemingly insignificant feature until you need to find something in the real world without having to go through the hassle of removing the device. Thanks to the large hinge, the front portion of the AH101 lifts up with a satisfying snap and sits securely in place until I pull it back down.

Specs

The AH101 is outfitted with a 2.9 x 2-inch LCD panel that provides 1440 x 1440 resolution for each eye and a 100-degree field of view. The Vive and the Rift (3.4 x 2-inch panel) each have a 2160 x 1200 OLED display, which works out to 1080 x 1200 per eye with a wider, 110-degree FOV. The PS VR’s 5.7-inch RGB OLED screen delivers 1080 x 960 with a 100-degree FOV.

As far as refresh rates (the number of frames per second the screen will display, with higher rates ensuring a smoother experience), the AH101 can deliver 90 Hertz when plugged into a system with discrete graphics and an HDMI 2.0 port. The refresh rate drops to 60Hz on a system with integrated graphics and an HDMI 1.4 port. While 60Hz will give you a passable VR experience in most cases, it’s not as smooth. The Rift and Vive are locked in at 90Hz, while the PSVR hits 90Hz for VR games and apps and 120Hz for non-VR content, like movies.

Unlike most of its competitors, the AH101 doesn’t need a host of wall-mounted sensors to make the virtual magic happen. Instead, the headset uses the two fish-eye sensors on the front of the device for inside-out tracking, and this lets you walk around sans external sensors. Similar to the Rift, Vive and other MR systems, the headset has an integrated gyroscope, accelerometer and magnetometer for 6-degrees-of-freedom positional tracking. That means the system will keep up with your head movements accurately, at least in theory.

Setup

For the most part, the AH101 is a plug-and-play setup. After plugging in the HDMI and USB 3.0 connectors to the Acer Predator Triton 700, I received a prompt informing me that I had to update the system to the latest Windows Fall Creators Update. Once everything was installed, it was time to actually set the thing up. It’s a relatively painless 5- to 7-minute process, featuring a series of easy-to-follow, step-by-step screens. It starts with a quick check of your computer’s specs to ensure that the machine is compatible.

From there, it’s time to set up the controllers. After you turn them on, you have to remove the battery covers in order to access the pairing button, which is a bit of a hassle. But since you don’t want to accidently unpair the controllers while you’re playing, that’s ultimately a prudent location choice.

Once everything is paired up, you’re given a choice between a seated- or a standing-room-scale experience. If you choose the room-scale setup, you’ll be instructed to grab the headset and click the Center button on the laptop. Next, you click the Trace button, as you use the headset to trace the confines of your play area. From there, you’re ready to jump into Microsoft’s version of virtual reality. And it’s not too shabby.

Compatibility

To get the best results out of your headset (i.e., running at 90Hz), your laptop or desktop will need to hit some minimum specs. You’ll need the Windows 10 Fall Creators Update, at least 16GB of RAM, an Nvidia GTX Geforce 965M or AMD Radeon RX 460 GPU, an HDMI 2.0 or a DisplayPort 1.2, and a USB 3.0 port. Desktop owners will need to have at least a 6th-Generation Intel Core i5 processor, while the minimum entry for laptop owners is a 7th-Gen Intel Core i5 processor with Hyper-Threading. The AH101 will run on systems with integrated graphics and an HDMI 1.4 port, like the Asus VivoBook Flip 14, but just at a lower 60Hz.

Controllers

Acer ships the AH101 with what looks like a pair of funky, portable disco balls. However, aspects of the design, particularly the large circular ring on the top of each peripheral, call to mind the more demure look and feel of the Oculus Touch controllers. Subtlety is not the name of the game here, though. These controllers’ rings are dotted with white, glowing LEDs that the fish-eye sensors on the headset track to keep up with your hand movements.

The actual part of the controller that you hold in your hand is pretty comfortable. The oblong portion is just the right size to allow you to grip and press all the buttons without inducing a hand cramp. Speaking of buttons, on the top portion of each controller, you’ll find a clickable touchpad that has a variety of uses depending on the game or app. There’s also an analog stick and a Menu button. The Windows button sits directly below the Menu button and transports you back to the hub world. Depending on which controller you’re holding, the Grab trigger sits directly under your thumb while the trigger resides just beneath your index finger.

During my time with the controllers, I had no problems using one of the touchpads to teleport to my desired location and clicking a trigger to cue up a game of Superhot VR or Ghostbusters. And when it was time to grab a gun or shuriken, the strong but gentle pressure I exerted on the Grab button made me feel like I was really gripping the object I was gazing at in the game.

Interface

Every VR headset has a home base, and the AH101 is no different. When you put on a Microsoft MR headset, the hub world is located at the Cliff House, a rather abstract piece of architecture with white walls and furniture that you can reposition at will. The view of Mount Rainier is rather stunning juxtaposed against the bright blue sky, dark blue ocean and bone-white walls.

Along several of the walls, you’ll find virtual windows for a number of Microsoft apps, including Edge, Store, Hologram and Skype. Using the controllers, you can resize the windows or snap them into a new location with a simple point and a click. Pressing the Windows button on either controller will queue up a small Start Menu that mimics the tiles you’d find when perusing a Windows PC.

Images on the AH101 are clear but not as pristine or sharp as what you’d find on the competition.

I was pleasantly surprised to see that Microsoft’s virtual keyboard, which I find a bit unwieldy in other mediums, was so useful in VR. It came in especially handy when I had to enter my password for two-factor authentication. It’s not a replacement for an actual keyboard, because you need to point and click at each letter, but it’s fine for shooting off a short email or note.

Visual Experience

Even though the AH101 has higher-resolution lenses than both the Vive and the Rift, I discovered that images on the AH101 are clear, but not as pristine or sharp as what you’d find on the competition. That’s true with the exception of the PlayStation VR and mobile VR headsets like the Samsung Gear VR and the Google Daydream View. For example, the lines in Fantastic Contraption lacked definition on the the AH101 compared to how they looked on the Vive and Oculus.  

I definitely noticed the blur if I turned my head a bit too fast. Also, despite tracing a fairly large space, I found that the boundaries the headset established for me were often smaller than what I traced. My other gripe is the lackadaisical tracking of the motion controls. When all the moons were aligned, the AH101 did a solid job of keeping pace with my frantic hand movements. However, there were plenty of times when a limb just disappeared on me. This happened several times when I was playing Superhot VR, which left me clawing for that lifesaving gun or ashtray while struggling to dodge the incoming volley of attacks.

There’s also a distinct difference between playing with a 90Hz and a 60Hz refresh rate. On Superhot VR and Space Pirate Trainer at 90Hz, the Acer Predator Triton 700 delivered smoother movement and tracking with clearer images. When I switched over to the VivoBook Flip 14 and its integrated graphics chip, there was some stuttering and noticeably muddier images. The 60Hz viewing experience is better when you’re watching a 360 movie in Jaunt VR, but not much.

Say Hello to Cortana

One feature that Microsoft’s headsets have over the competition is the use of voice commands. You can summon the company’s digital assistant, Cortana, to perform a number of tasks, such as selecting objects in the VR space, resizing browsers and objects, and launching apps. You can also do the regular Cortana stuff, like asking for restaurant recommendations or about the current weather. Cortana worked well enough on the mundane tasks, but sometimes, it had trouble understanding my commands even when I tried several pairs of headphones.

Overall, Cortana support is a nice feature to have, but I’m not sure that I would use it that much, because I have a pair of controllers in my hands that work much faster. Also, it’d be nice if Microsoft would add a physical representation of Cortana to Cliff World, because in the Halo series, she’s a virtual artificial intelligence.

But Is It Mixed?

Microsoft has labeled the AH101 and the company’s other upcoming headsets as MR or mixed-reality devices. But are they really? The short answer is no.

As it pertains to the AH101, the Mixed Reality moniker is for marketing purposes only.

Although the AH101 has a pair of sensors on the front, these are tasked with keeping tabs on your head position and controllers, not for layering digital media onto the real world. At their core, Microsoft’s headsets are simply a step on the road to tetherless PC-powered VR.

As it pertains to these devices, the MR moniker is for marketing purposes only. If you want real MR, you’ll have to wait for consumer versions of HoloLens or Meta 2 to come to market.

Games and Apps

As the new kid on the VR block, Microsoft is starting off at a serious disadvantage in terms of content. To date, the Windows Store features 49 games and apps, many of which (including Arizona Sunshine, Superhot VR and Dreadhalls) are already available in both the Oculus and Steam stores.

To make up for the lack of content, the Windows Store offers quite a few 360-degree video-curation apps, like JauntVR, vTime and LittleStar. You can also get Hulu, in case you want to watch the upcoming show Runaways in a virtual theater.

To date, the Oculus store boasts more than 2,000 apps and games, while the Vive and PS VR have more than 300 and 100 pieces of content, respectively. Microsoft is hoping to counteract its dearth of content by tapping into the Steam Store.

Bottom Line

The Acer WMR AH101 and all the upcoming Microsoft headsets are the mixed-reality devices that weren’t. Despite a pair of sensors that could potentially be used to overlay digital images onto the physical world, there’s not much mixed about Microsoft’s current version of reality. Instead, consumers get a headset that can deliver solid virtual reality with a few Microsoft productivity features for good measure.

Acer sells the AH101 for $399, which matches the price of the Oculus Rift but is significantly cheaper than the $599 HTC Vive’s cost; a PlayStation VR bundle, which comes with two motion controllers and PS camera, costs $499 (a stand-alone headset costs $299). In the case of the AH101, you get a headset that’s significantly lighter and easier to set up than competing systems are. There’s also the added bonus of being able to use the headset with less powerful laptops  

However, the visual and tracking quality isn’t on a par with that of the more advanced technology found in the Rift and Vive. You’re also confined to Microsoft’s extremely limited app library until the anticipated Steam VR compatibility comes into play. That means outside of the plug-and-play convenience and integrated graphics compatibility, you’re basically paying for a lower-tier product. It’s nice that consumers can use the headset with a $300 laptop, but VR, MR and AR should be experienced at the highest quality possible.

Overall, the AH101 is a solid choice for consumers who own lower-tier laptops and lack the space to accommodate either the Vive or the Rift or who just want a portable plug-and-play VR system. For everyone else, I’d say save your pennies and go for the higher-tier system.

\

Credit: Tom’s Guide/Shaun Lucas

Sherri L. Smith has been cranking out product reviews for Laptopmag.com since 2011. In that time, she’s reviewed more than her share of laptops, tablets, smartphones and everything in between. The resident gamer and audio junkie, Sherri was previously a managing editor for Black Web 2.0 and contributed to BET.Com and Popgadget.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
0 0 голоса
Рейтинг статьи
Подписаться
Уведомить о
guest

0 комментариев
Старые
Новые Популярные
Межтекстовые Отзывы
Посмотреть все комментарии
  • Как перевести windows в режим ahci
  • Как установить windows на raid массив
  • Taskhostex exe хост процесс для задач windows
  • Как увеличить скорость запуска windows 10
  • Как отключить секунды на часах windows 10